2013-08-03 18:04 #0 av: [ErikP]1

Här finns det lite tips på vad du ska göra när ditt paket/brev är borta eller skadat! 

Postens regler och tips innan du reklamerar!

  • Kontakta avsändaren och fråga om personen har skrivit rätt Namn,adress och ort! 
  • Har avsändaren skrivit fel adress? paket/brev som inte har kommit fram pga felaktig adress sänds åter till avsändaren. Saknas avsändaradressen skickar Posten enligt Postlagen paketet/brevet till Post och Telestyrelsen. Efterfråga ditt paket/brev här. 
  • Brev som är ett vanligt 1:a klassbrev som inte har någon tilläggstjänst (Till exempel REK eller VÄRDE) kan du inte få någon ekonomisk ersättning för. Om ni har skickat paketet/brevet med brev-id eller ett kolli-id (Det står i sådant fall på ditt kvitto) kan du spåra det.
  • Den som har skickat paketet/brevet bör vara den som gör reklamationen. Han eller hon har alla inlämningsuppgifter och kvittot. Men om reklamationen rör en skada är det bäst att mottagaren reklamerar, eftersom denna person har det skadade godset!
  • När du reklamerar, var noga med att fylla i alla uppgifter som behövs, till exempel brev-id eller kolli-id (de finns i så fall på ditt kvitto), ordentlig beskrivning av innehållet i paketet och så vidare. Om din reklamation rör ett skadat paket ska du behålla allt emballage och innehåll, så att vi vid behov kan besiktiga det. Tänk på att adresskortet ska sitta kvar.
  • Reklamera HÄR

När du har reklamerat!


När Posten har tagit emot din reklamation skickar Posten en bekräftelse. Om Posten skulle behöva mer information, till exempel om kvitton eller fakturaunderlag, hör Posten av sig till dig. Annars kontaktar Posten dig när vår utredning är klar.